Handelsbanken svarar på era kommentarer
Comboloans medlemmar har skrivit till mig att deras förhandlade rabatter försvunnit oväntat tidigt. Särskilt gällde det Handelsbanken, som nu har svarat.
Förra veckan redogjorde vi för hur de fyra största bankerna ser på hur länge rabatten man förhandlat sig till gäller. Då fick vi en del reaktioner från er medlemmar där särskilt kunder hos Handelsbanken verkade ha råkat ut för att deras rabatt försvann redan efter tre månader, samt att den försvann utan att banken berättade att den försvann. Med anledning av detta ställde vi ytterligare några frågor till Handelsbanken:
Comboloan: Vi har fått en del läsar-reaktioner efter vår publicering av intervjusvar från dig och övriga banker, där några av era kunder nämner att de helt blivit av med sin rabatt efter 3 månader (i något fall trots att det avtalats annorlunda).
Handelsbanken (Bo Engström, Chef regionbankrörelsen): Om kunden har avtal om ränterabatt står det på skuldebrev med bilagor. Om något blivit fel ska kunden vända sig till sitt Handelsbankskontor.
C: Är det vanligt att rabatten bara gäller i 3 månader och därefter sätts listräntan på lånet?
SHB: Alla kunder har individuella avtal vilket gör att alla varianter förekommer.
C: Brukar ni aktivt informera kunderna om detta vid den tidpunkten? Om inte, varför inte?
SHB: Alla lånevillkor står angivna i aktuellt skuldebrev med bilagor.
Ja, vilka slutsatser ska man då dra av dessa svar? Kanske att, bland andra, Handelsbanken inte är så kundorienterad som man skulle önska.