Nischbankerna har högst kundnöjdhet, men storbankerna börjar utmana
Låneförmedlare, digitala tjänster och personlig kontakt är saker kunderna uppskattar
.jpg)
Årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) för bolån, fastighetslån, privatlån och sparande visar att de digitala och mer nischade bankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas av storbankerna.
Digitala plattformar och nischade erbjudanden har de senaste åren varit en konkurrensfördel inom lån och sparande. I år ser SKI dock att mer traditionella aktörer stärker sin position genom att erbjuda en kombination av digitala tjänster och service, fysiska möten och personlig kontakt i högre utsträckning, vilket påverkat kundnöjdheten i positiv riktning.
På bolånesidan har kundnöjdheten ökat och i topp hittar vi Länsförsäkringar med 76,1 indexenheter, följt av Skandia banken (74,1) och SBAB (73,4). Sista hamnar Nordea med 58,6 indexenheter.
Lite spännande fakta från SKI:s undersökning:
- 14 % använder sitt privatlån som insats till ett boende
- 21 % använder sitt privatlån till att lösa andra skulder
- 13 % av alla privatlånekunder har gått via en förmedlare. De som blivit kunder via en förmedlare är mycket nöjda. Var tredje skulle rekommendera sin förmedlare.
- Endast 3 av 10 av de kunder som har ett bolån idag skulle idag kunna rekommendera sin aktör till en vän eller kollega.
- Befintliga bolånekunder som tecknat bolån digitalt är mer nöjda än de som tecknat vid ett personligt möte.
- Privatlånekunden som upplever att man blir premierad genom olika lojalitetsprogram är extra nöjd.
- Förmedlare av lån kan bidra med en bra start för de olika bankernas kundrelation. De privatlånekunder som gått vägen via förmedlare är generellt nöjdare inom samtliga segment.
En sammanställning av rapporten hittar ni här!