Bankernas kundnöjdhet vänder upp från botten
Men fortsatt är kundnöjdheten för bankerna som bransch relativ låg

Efter 7 års nedgång visar 2018 års resultat av Svenskt Kvalitetsindex mätning av de svenska bankerna att man lämnat bottenbetygen från föregående år. Kundernas förtroende verkar vara på uppåtgående, men det är fortfarande från låga nivåer för branschen som helhet. Nu ligger den samlande kundnöjdheten på 65,0 jämfört med förra året som låg på 62,7.
Länsförsäkringar Bank har högst kundnöjdhet hos privatkunder, följt av Handelsbanken och Sparbankerna. I botten återfinns Nordea, som även låg sist förra året, men trenden är uppåt för Nordea som tar steg i rätt riktning.
Trenden att man kunder inte byter bank utan lägger till en bank har förstärkts under året. Mer än 50% av kunderna har minst 1 ytterligare bank, utöver den med sin huvudbank. Av bankernas nya kunder blir 70% kunder delkunder och behåller även sin ursprungliga bank.
”Här tycker vi att vi ser ett visst trendbrott, säger Kristine Nordström, projektledare för bank- och finansmätningarna på Svenskt Kvalitetsindex. Kunder med bara en bankrelation är mer nöjda än de med flera banker, men nu ökar kundnöjdheten bland kunder med flera banker. Det tyder på att bankerna börjar hitta produkt- och serviceerbjudanden som också attraherar kunder som har många bankrelationer”
Fakta: Kundnöjdhet privatkunder:
Länsförsäkringar 76,1
Handelsbanken 72,3
Sparbankerna 72,2
Skandia 70,7
Icabanken 70,1
Danske Bank 67,5
SEB 65,7
Swedbank 59,5
Nordea 58,5
Svenskt kvalitetsindex (SKI) mäter nöjdhet bland kunder på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Enkäten som ligger till grund för rapporten omfattar 4 432 privatkundsintervjuer, genomförda 7 augusti–12 september.
Rapporten från Svenskt kvalitetsindex hittar ni här!