Erfarenheter av Ålandsbanken?

Skapad: 2014-10-15 16:08:23
Av: Ej inloggad

Jag har själv inga tidigare erfarenheter av Ålandsbanken. Men har fått en bra kontakt nu.
Låter väldigt bra och förtroendeingivande, och då har jag ändå träffat ca 10 andra banktjänstemän från storbanken de senaste två åren.

Jag överväger att byta från min bank som jag är missnöjd med till Ålandsbanken, men jag undrar vad andra har haft för erfarenheter av dem? Har inte hittat något matnyttigt mha google.

Mitt engagemang kommer vara lönekonton, betalkort, sparande och bostadslån. Pension och fonder får följa längre fram om det fungerar bra, men initialt stannar de där de är.

Berätta gärna. Tacksam för tips och råd.
Skapad: 2017-07-06 11:29:49

Tack för svar. Då får det vara för min del. SEB har varit smidiga och känns alltid i framkant vad gäller IT-lösningar. Däremot är jag inte helt nöjd med räntan jag får.
Skapad: 2017-06-27 13:09:57

Inte sist jag kollade...de är inte så mycket bättre om du frågar mig.
Lämnade dem när jag inte fick ta ett bolån (eller iaf inte så mycket som jag ville och behövde) för ett år sedan, för att jag hade en nyprod.lgh som skulle varit klar i april i år, men fick veta att den inte skulle bli klar förrän efter sommaren. Därför ville jag köpa en annan lägenhet, att ha så länge, jag behövde verkligen något att flytta in i nu innan sommaren.
De räknade med den i kalkylen !! så jag lånade i en annan bank (SEB) som inte visste om nyprod.
Tur var det för den är inte klar ÄN, det var just för att inflyttningen var försenad jag ville köpa en annan bostad.
Nu blev förseningen så stor (nu är det sagt november) att jag hoppat av det köpet och kan behålla den
lägenhet jag inte skulle kunnat köpa 2016 om jag inte gått till en annan bank.
så den banken rekommenderar jag inte. Otroligt krånglig, säljer man värdepapper kommer pengarna inte in på ett konto man själv kan styra över, man måste kontakta kundtjänst för att få dem överförda. Stenålder !!

Skapad: 2017-06-26 12:09:07

Jag är intresserad av att byta till Ålandsbanken men pallar inte om inte internetbanken är modern. (Har SEB idag). Har de möjligtvis förbättrat sig..?
Skapad: 2016-11-08 23:03:46

nja...jag fick 1.24% hos Nordea..
Skapad: 2016-11-08 11:09:19

Ålandsbanken bäst igen av alla snitträntor, nya siffror för Oktober här på Comboloan idag. 1,33%, långt före övriga...
Skapad: 2016-09-28 10:18:08

jag fick 1,42 på Ålandsbanken (lån på tre milj, bostadens pris sex milj) för att ge lägre ränta vill de att jag placerar ca 500.000.
Nu har jag använt mitt sparkapital till att lägga in så mycket i bostaden att jag ska slippa
amortering. skulle kunna låna upp mer till bostaden för att få loss de pengar som behövs för
att de ska sänka till 1.25, men det tycker inte jag det är värt, då måste jag dessutom amortera varje månad :(
och med en internetbank från stenåldern (håller med 21 sep-inlägget) får det vara.
SEB erbjuder samma ränta (1,42) men har en internetlösning som passar mig bätte.
Skapad: 2016-09-27 21:42:03

Kollade Ålandsbankens förhandlade räntor här på Comboloan, 1,13% och 0,95% för 3 månaders räntan senaste månaden. 2 lån är för lite såklart, men nog verkar Ålandsbanken vara i det lägre spannet.
Skapad: 2016-09-21 18:17:09

De har bra ränta, men också tuffare krav för det, vilket är helt ok.
Värre då att deras internetbank är rent ut sagt hemsk ...
Man kan knappt göra någonting utan att kontakta deras kundtjänst.
Där svarar de visserligen snabbt, men jag föredrar en bank där jag kan handla värdepapper och
flytta pengar mellan mina konton själv.
Skapad: 2016-09-20 22:57:58

Var just inne och kollade Comboloans förhandlade räntor, 2 st från Ålandsbanken senaste dagarna. Noterade att Ålandsbanken ränta var relativt låg och det har jag också hört på annat håll. Ålandsbanken kan vara en bubblare.
Skapad: 2014-11-20 11:12:17

Ja, just det gjorde att jag avstod från att byta till dem.
För att flytta företaget dit skulle jag fylla i så mycket uppgifter att jag helt enkelt inte orkade.
Har de nu också en dålig hemsida är jag glad att det inte blev av.
Skapad: 2014-11-20 00:05:39

var beredd på att få hemskickat drösvis med papper, om de inte ändrat det nu.
Skapad: 2014-11-05 23:29:35

Hej
Jag är kund i ålandsbanken och är nöjd. Dock så har dom ingen mobil App, ganska omodern hemsida och dålig fond depå. Vad blev du erbjuden för bolåneränta?