Skapad: 2012-04-06 10:13:11
Av: Ej inloggad
Det finns ju en lång tråd här om Skanskas senaste proj. på Kungsholmen.
Att de som köper nyproduktion långt i förväg (man kan ju vänta tills det nästan är klart men
då lär ju de bästa lägenheterna vara sålda redan) tar risker är ju helt klart.
Med tanke på vad som kan hända under väntetiden tycker jag det är helt otroligt hur fantasilösa byggbolagen är med att hjälpa sina kunder.
Vad kan hända ? jo: man kan blir sjuk, arbetslös, änka/änkling, frånskild, priserna kan rasa, bankerna kan hitta på nya saker (det är ju just vad som hänt de senaste åren: högre krav på kontantinsats och nya amort.krav)
Skulle priserna på bostäder rasa har byggbolagen gjort feta pengar på att deras köpare skrivit på i en tid då marknaden var bättre. Visst kan man då tycka att köparen får skylla sig själv.
Men: då kunde ju byggbolagen i alla fall hjälpa de köparna på alla vis.
Det borde gå att sälja innan tillträdet -idag kan man sälja på ritning, men måste ändå betala lägenheten på tillträdesdagen för att sedan lämna över till köpare två, en regel som ger såväl säljare, mäklare och banker merjobb... Hur svårt skulle det vara att ha en andrahandsmarknad
där de som ångrat sig får sälja till någon annan ? (men bara till det pris man själv skulle gett+ arvode till mäklaren)
Men blir ju också låst under den tid man väntar på nyprod.lgh.
Skulle det dyka upp en annan lägenhet man hellre vill köpa, kan man inte det, eftersom man ju måste ha låneutrymme den dag man ska tillträda nyprod.
Jag har ett exempel på det i min egen släkt: Min son bokade 2010 en lägenhet som ska
vara klar nu. 2011 ärvde han en bostad i centrala Sthlm tillsammans med en annan arvinge.
Han ville gärna lösa ut den andra arvingen, som gick med på det, eftersom denne
inte bor i Stockholm. Att kunna behålla en stor lägenhet i en gammal förening med god ekonomi=låg månadsavg. var givetvis lockande. Men ...hur skulle han kunna låna för att lösa ut den andra arvingen när han 2012 måste ta upp 2 milj i lån för nyprod ? även om den skulle gå att sälja måste den ju först köpas ?
Nu löste det sig genom att den andra arvingen var bussig nog att vänta med att bli utlöst tills
nyprod. köpet är avklarat och den lägenheten såld.
Men hur många har sådan tur eller rättar sagt : så bussiga släktingar ? De flesta som ärver en bostad i Sthlms innerstad skulle säkert kräva en försäljning, för att vara säker på att få max-pris.
Detta är bara ett exempel på vad som kan hända under väntetiden.
Så : bättre lösningar måste till för att folk ska våga köpa nyproducerat tidigt -vilket en viss % måste
våga göra för att bygget alls ska starta -så försiktiga är byggbolagen, de låter de första köparna ta
riskerna och lämnar dem sedan i sticket ! Går det sedan trögt att sälja kan de, när inflyttningen närmar sig locka med 0 kr i avg. ett-två år .Men vara för de som köper när bygget redan är klart !
Minst sagt illojalt mot de köpare som varit med från början, köpt grisen i säcken och tagit risken att
inte veta vad de får för det de ska flytta ut ur (de som köper sent kanske redan har sålt och vet vad
de har med sig från sin gamla bostad)
Se till att folk -utan att göra vinst- får lämna över sin bokade lägenhet till en annan köpare, om de lyckas hitta en. givetvis ska denne först godkännas av föreningen.
Och om man försökt sälja men inte lyckats: Ha generösa villkor för andrahandsuthyrning, i alla fall
under en kortare tid så man kan fortsätta sin försök att sälja.
Även där kan man ha krav på att uthyrningen inte får göras med vinst. Det vore enkelt att se till: kräv att hyresgästen kontollerar att den hyra den betalar inte överstiger de kostnader uthyraren har. Jag lovar att det inte kommer att vara svårt att få andrahandshyresgästen att gå med på att bevaka det ...
Man undrar om det är dumhet eller lathet som gör att de inte kan hitta bra lösningar ?
Ingen av de jag har föreslagit här skulle innebära några ekonomiska konsekvenser för Skanska/JM/Peab/NCC och de andra som bygger hus. Jag har till o med förslagit det för dem, då jag tittat
på nyprod men sagt: nej, tack jag avstår och förklarat de risker jag ser (då har det svamlat något
om att det här bygget är så attraktivt att du säkert kan sälja igen om du ångrar dig, vad de inte säger något om är hur svårt det kommer att bli att få med banken på det, om man redan har en bostad med lån...)