Vi saknar kontantinsats, men vill köpa hus

Skapad: 2009-10-09 16:31:00
Av: pia

jag och min man vill köpa hus, vi bor i en stor lägenhet (hyresrätt) och har inget sparat kapital. Vi fast arbete med god inkomst ca 60 000 kr före skatt i månaden. När vi bestämde oss för att vi ville bo i hus så satte vi förstås igång att spara, men nu har vi hittat vårt drömhus. det begärda priset är 1150000kr. Att betala av ett lån på den summan är inget större bekymmer, men vad vi förstår när man läser i tidningar så kräver alla banker 10% i kontant insats, och det har inte vi. Vi har inga bra bank kontakter. jag har forexbank , min man har swedbank, men den banken verkar vara den som mest kräver 10%.
Nu undrar jag, hur gör alla andra husköpare, för inte är det väl så att alla har flera 100000 på banken ....tillläggas att vi har inga lån i övrigt, inga betalningsanmärkningar eller annat som ligger oss till last.
Skapad: 2020-10-27 07:40:18
Av: Ej inloggad

Du skriver att ni inte lyckats spara ihop kontantinsatsen eftersom ni bor i hyresrätt och det är så dyrt.
Är du dum eller?
Vad tror du ett hus kostar, tror du det är gratis eller?
Hus är dyrt med allt underhåll, fattar man inte det så har man inte i ett hus att göra.
Skapad: 2018-12-12 19:53:58

Tips, spara ihop eller köp en billigare bostad!
Skapad: 2018-03-12 11:01:07

Hej från Comboloan,

Vill bara säga att vi har observerat problemet och vi försöker "städa bort" denna typ av inlägg snarast möjligt.

Vi jobbar även med CAPTCHA, men som du säger det räcker inte.

Nu ser vi hur vi kan förbättra detta, samtidigt som vi kommer göra insatser för att forumet och dess innehåll skall hålla hög kvalitet med högre frekvens.

Mvh

/Comboloan

Skapad: 2018-03-12 11:00:55

Hej från Comboloan,

Vill bara säga att vi har observerat problemet och vi försöker "städa bort" denna typ av inlägg snarast möjligt.

Vi jobbar även med CAPTCHA, men som du säger det räcker inte.

Nu ser vi hur vi kan förbättra detta, samtidigt som vi kommer göra insatser för att forumet och dess innehåll skall hålla hög kvalitet med högre frekvens.

Mvh

/Comboloan

Skapad: 2018-03-11 20:30:04

jag blir SÅ trött på att 90 % av de "nya inlägg" man hittat här är sådant här skit !!
Jag antar att fler än jag börjat överge comboloan...det är väl förklaringen till att det kan gå månader mellan seriösa inlägg !
Skapad: 2018-03-11 20:29:54

jag blir SÅ trött på att 90 % av de "nya inlägg" man hittat här är sådant här skit !!
Jag antar att fler än jag börjat överge comboloan...det är väl förklaringen till att det kan gå månader mellan seriösa inlägg !
Skapad: 2017-08-04 00:47:23

Mmm...och hur mycket måste man har i inkomst för att sedan kunna få ett bolån? men ett blancolån som belastar ?? Få 22- åringar klarar det.
Skapad: 2017-08-02 23:30:26

Bankerna blir bara tuffare o tuffare gällande kontantinsats... Nya siffror visar att många måste ta till blanocolån för att få ihop kontantinsatsen... Det nya amorteringskravet har inte gjort saker lättare, tufft att vara 22 år idag...
Skapad: 2017-03-29 22:31:54

med tanke på hur bostadspriserna gått upp sedan 2009 hade det kanske inte varit så dumt att låna
till 100% av köpet -då...
Skapad: 2017-01-31 21:32:40

...är det verkligen så klokt att belåna sig mer när man inte ens klarar en insats på 15%, känns klart vettigt att avstå eller välja ett boende där man har råd med insatsen, eller???
Skapad: 2017-01-20 15:32:46

Fler o fler har inte möjlighet att finansiera sin insats på 15% och måste då addera ett lån utan säkerhet för att få ihop det.

Detta är ett resultat av
a) höjda bostadspriser
b) bolånetaket
c) amorteringskravet

...till vilken nytta??
Skapad: 2016-11-22 09:38:23

Hej, någon som vet: 15% kontantinsats är minimum, men hur är det sedan med lagfart och pantbrev, 2% respektive 1,5%, betyder det tex för nybygge att minsta kontantinsatsen egentligen är 18,5%?
Skapad: 2013-04-15 22:11:43

Till trådstartaren: Jag har små barn och bor i hus. Det är sååå jobbigt att hinna med skötsel av huset och tomten, barnens alla aktiviteter och läxor, vardagen med handling och städning, umgänget med maken, så nu säljer vi huset för att flytta till lägenhet igen. Du som har fem barn: tänk på allt extrajobb du skaffar dig när du köper hus. Är det något att skaffa lån för? Var glad för din hyresrätt, vårda den medans den finns kvar!
Skapad: 2013-04-15 20:43:27

Apropå många frågor /nekad lån: se inlägget 10 april om det . De letar efter någon som vill medverka i ett program om det
Skapad: 2013-04-15 20:22:03

Konstigt att inte Sbab klagade över många frågor... De har ju fått mycket kritik för att vara kinkiga med det. Utan kontantinsats är det nog svårt -om ni inte har rätt höga löner ?
Skapad: 2013-04-15 19:50:17

har tittat på ett hus har just nu fått avslag på 2 banker ikano & sbab.
ikano menar på att jag hade för många förfrågningar men de ska väl inte spela ngn roll.
sbab ville bara bevilja 300.000 kr och de kommer man inte så långt på har ju inget sparat eftersom de ä svårt att spara när man bor i hyresrätt
så ärde ngn som kan tipsa mig om ngn bättre bank lr ska man behöva offra sej att låna på blue step med ocker ränta när man inte har ngr anmärkningar......
Skapad: 2013-01-28 12:16:48

Det går alldeles utmärkt att låna upp till 100 procent hos samtliga banker om du har god ekonomi i övrigt, men 15 procent blir då såklart blancolån. Bolån beviljas till max 85 procent, men har du utrymme i ekonomin kan du ju ta hur mycket andra lån du vill...

Och så länge du sköter dina åtaganden kommer banken knappast "få för sig" att själva värdera om bostaden.

Däremot kräver de antagligen att du anlitar en mäklare som de samarbetar med för en eventeuell uppvärdering.
Skapad: 2013-01-27 15:46:19

Numera brukar banken inte erbjuda lån som överskrider 85% och mäklarens tal om uppvärdering är bara bluff. Banken kan få för sig att värdera objektet självt och då kan man få krav på sig att köpa en extra försäkring eller kräva amortering på mellanskillnaden.
Skapad: 2013-01-21 21:00:27

Å andra sidan är det ju inte särskilt många hundra tusen som riskerar, och även om de tvingas sälja till förlust är det väldigt låg risk för banken eftersom det då blir ett rätt litet blancolån kvar, vilket för banken ger högre marginal, och alltså mer pengar till banken, förutsatt att de har Ok ekonomi, vilket de antagligen har om de fick låna 100 procent...

Och ärligt talat riskerar ju även köparna jävligt mycket mindre än någon som köper en 7-miljonersvilla med 75 procent belåning...
Skapad: 2013-01-16 23:13:31

20:40, Vad hat ni fått för villkor på lånet då? Räna mm?
Skapad: 2013-01-15 23:38:14

Hus för 1,2 milj. Kan knappast ligga i ett storstadsområde. Då skulle inte jag låna ut till 100% av köpet... Och inte heller låna 100% för att köpa. Men vill ni och er bank ta den risken så....
Skapad: 2013-01-15 20:40:08

Jag och mina sambo har precis köpt hus med belåning på 100% 1,210 000kr.

Vi har utrymme för renovering enl våran bankman på LF, och jag pratade med mäklaren idag som skall utföra våran värdering senare, gratis som ingår. Han sa idag att om vi renoverar köket för 80 000 gör allt jobb själv så kunde han värdera upp till 1,350 000kr muntligt och blir det bättre förmodligen mer.

Ett renoverat hus i området trodde mäklaren sig kunna gå för runt 1,7mkr.

Vi har stora marginaler på eventuell ränteförändring också då båda har fasta "tillsvidare " anstäällningar och inga barn.

Kalla oss dumma, men så ser det ut i dagsläget (:

Skapad: 2012-06-19 11:04:43

2012-06-18 23:43: Vem säger att de budgeterat på en låg räntenivå? Även vid 10% ränta blir lånekostnaden för ett lån på 2 miljoner, inklusive amortering på 50 år, "bara" 15000 kr. Två vuxna som tjänar 30000 var har råd med det utan några som helst problem - det ger ca 30000 kr kvar att leva på varje månad efter att lånet är betalt... Trådstartaren tittade dessutom på ett hus som bara kostade drygt hälften av det, och hade alltså haft över 35000 kvar/månad. Vid 10% ränta...

Nej, har man väldigt goda marginaler och ska köpa något där man räknar med att bo kvar länge kan man lika gärna ta blancolån på kontantinsatsen istället för att spara i flera år. Har man små marginaler är det däremot idioti, ja.

/tolvtretton
Skapad: 2012-06-18 23:43:16

Ingen bra idé "Herre Gud" då du absolut inte kan skapa en varaktig budget baserad på låg räntenivå... Räcker nämligen med små förändringar i räntan, när det gäller så stora summor, för att det ska slå väldigt friskt mot dem lånat hela beloppet på en fastighet på 2 miljoner...

Så nej det bör man inte!
Skapad: 2010-07-07 12:49:39

Absolut jag håller med dig, man kan alltid göra klipp, men jag tror, att om man tar alla som lånat till 100% å kollar på de enbart, så e det inte många som gått ur affären med vinst senare, däremot tror jag man hittar en hel del människor som fått stora delar av sina liv förstörda. Man kan ha tur å köpa en lott å bli miljonär på den, men sannolikheten att man fortsätter köpa lotter efter det e större, å att vinsten därmed äter upp vinsten, eller ännu större sannolikhet att man inte vinner alls.
Det jag menar e att tur man får göra som man vill, tur att det finns banker för alla oliktänkande. Jag skulle inte vinna nåt på att ge ett dåligt råd här, och det anser jag vara att låna till 100%. Alla har vi ett val, var å en gör sitt.
Skapad: 2010-07-07 11:53:40

Visst , det verkar inte smart att låna 100% men det behöver inte vara fel.
Köper man rätt objekt vid rätt tillfälle kan det bli en bra affär.
Den som gjort så hösten 2008 då det nästan inte gick att sälja bostäder över huvud taget
skulle kunna sälja idag med rejäl vinst (eller ha en bostad värd långt mer än gett= få en ny värdering och inte längre ha 100% belåning.)
Jag hade själv en tvåa i Stockholm till salu då....tack o lov kunde jag vänta ur finansoron.
Sålde den våren 2009 för 2,2 milj, högsta budet i nov-2008 var 1,7 milj -hade jag varit tvungen att sälja för det hade köparen gjort en kanonaffär även om de lånat till hela köpet.
Skapad: 2010-07-07 09:42:32

Jag är inte avundsjuk, i min värld låter det mest bara oansvarigt och dumt att låna till 100%. Mitt grattis var kanske överdrivet dock. Alla är vi olika.
Skapad: 2010-07-06 22:41:16

Instämmer med föregående inlägg, spara i hop till kontantinsatsen först på 10 %. dessutom tillkommer ju kostand på pantbrev på 2 % på uttaget belpp + kostand för lagfart på 1,5 % på köpeskilling. de flesta banker kräver både 10 % egen instats + att man betalar pantbrev och lagfart själva. dessutom räknar många bnker på att man ska klara 6 % i ränta. Du skriver inte i inlägget hur gammal du är, men om ni tjänar tillsammans 60 000 kr brutto bör ni kunna spara i hop 100 000 kr tillsammans inom 1 år.
Skapad: 2010-07-02 14:08:33

Vadå "vill mycket, men vill betala så lite som möjligt själv" ?(30.6 11:50)
har man ingen kontantinsats blir det dyrt att låna, lyckas man hitta en bank som lånar
ut till 100% av köpet är det inte lätt att förhandla till sig en bra ränta...
om det finns folk som vill ta den extra utgiften för att de inte hunnit/kunnat spara ihop till
en kontantinsats är det väl inget av vara avundsjuk över ? -eller gratulera över ?
Skapad: 2010-07-02 09:46:02

Herre Gud vad ni er kritiska om sparande, spara hit spara dit.

Jag kom till Sverige för 15 år sen, hade inte hunnit att spara, fast jag började jobba ganska snabbt, det är kanske oansvarig som visa tror, men det går inte alltid som man ska.

Förra året köpte vi vårt hus (2 milj.) utan en enda krona på sparkto, lånade 100 % från Läns, ingen annan bank ville låna till mig 100 %.
Ju jag hade 50 000 kr i kontant sparande och jag sa till bankman om de vill ha mina 50 000 och minska 2,5 % av lånet eller ska jag betala pantbrev och lagfart.

Så det finns möjligheter, ni har an bra lön, varför inte, ni kan betala era mån. kostnader.
Kolla DBnor, SEB eller Läns och lycka till.
Skapad: 2010-06-30 20:31:26

Här kommer facit!1 Så här gick det för oss. Vi hittade ett hus för 1 250 000kr. Ölandsbanken var säljarens bank och de tittade på våra inkomster och betalningsmöjligheter. Lånade oss hela summan utan några konstigheter. Vi fick ett topplån på 130 000kr att amortera på 6 år. Det blir ca 1900kr /mån, resten är satt på bottenlån och kostar nästan ingenting. Iallafall med dagens låga ränta. Vi sätter av 8000kr / månad till huskontot. Det täcker allt och lite till, just nu.
Vi är väldigt nöjda. Jämfört med den lägenheten vi hade med hyra på 10600kr /mån. så får vi absolut massor mer för pengarna nu. Är du osäker... Vårt tips: Köp ett hus, men inte för dyrt.har du inte massa sparade pengar, håll dig under 1 500 000kr Du ska kunna leva också.
Skapad: 2010-06-30 11:49:59

Överskriften säger väl allt, man vill mycket, men vill betala så lite som möjligt själv, funkar det så för någon i livet så säger jag bara Grattis!
Skapad: 2010-06-29 22:24:37

och vad har moderaterna att göra med din privatekonomi??
Skapad: 2010-06-29 11:42:43

Tack för den moderaterna! Jag som har normal heltidstjänst får väl "nöja" mig med en sunkig hyresrätt. Det är de rikas rätt att bo fint. Usch o fy!!! Jag behöver större bostad nu, inte om 5år.
Skapad: 2009-10-18 20:16:00

var och tittade på huset igår. Det var minst 50 personer mer än vi där... VI tänker vara med och bjuda en liten stund i alla fall. till 1300000kr. det drar igång på tisdag efter sista visningen. Nu har vi ju bara pratat med LF. Jag känner mig lite skydig dom, eftersom vi frågade där först, är ovan förhandlare och vet inte riktigt hur man ska agera i sådana här situationer. På sätt och vis hoppas jag att vi inte får huset utan att vi kan fortsätta på den ursprungliga planen och spara ihop kontantinsatsen själva, sbab kräver ju faktiskt bara 5%. LF sa att 85% av köpeskillingen skulle vi få bottenlån på . har försökt att räkna lite själv, men vilken ränta och hur lång tid som topplånet skulle vara på har jag ingen aning om. Pia
Skapad: 2009-10-16 23:50:00

Normalt hade jag hållit med Sögard och senaste inlägg, fast i detta fallet motsvarar nuvarande hyra ett lån på drygt 2,8 Milj. vid 5% ränta. (=nuvarande lån med 10-årig bindningstid).

Med ovanstående ekonomi borde det vara möjligt att förhandla sig till utökat bolån samt någon form av kortare "konsumentlån" speciellt om man använder sig av lång bindningstid och hög amorteringsrate för att minska bankens risk.
Skapad: 2009-10-16 23:48:00

Normalt hade jag hållit med Sögard och senaste inlägg, fast i detta fallet motsvarar nuvarande hyra ett lån på drygt 2,8 Milj. vid 5% ränta. (=nuvarande lån med 10-årig bindningstid).

Med ovanstående ekonomi borde det vara möjligt att förhandla sig till utökat bolån samt någon form av "konsumentlån" speciellt om man använder sig av lång bindningstid och hög amorteringsrate för att minska bankens risk.
Skapad: 2009-10-16 10:55:00
Av: Josefin

Vi fick låna 100% av köpesumman för några månader sedan (i juni). Affären gick av flera skäl ganska snabbt, vilket var en av anledningarna till att vi ville låna hela summan. Vi fick lånelöfte på både Swedbank och Länsförsäkringar, dock med mycket förmånligare villkor på LF. Fler banker hann vi inte kolla upp.

Vi lånade snett under 1,5 miljoner. Lagfart och pantbrev betalade vi själva, liksom en del renoveringar som behövde göras. Vi har också en del pengar kvar på kontot. Det känns bra att ha kvar en slant om det skulle inträffa något som behöver åtgärdas omedelbart under den första tiden (innan vi hunnit fylla på bufferten igen).

I vårt fall hade vi inte 10% eftersom vi använde stora delar av bufferten till ett fantastiskt bröllop för ett tag sedan. Det ångrar vi inte, men det förklarade också för banken varför vi inte hade 10% att lägga just då. Och det var som sagt inga större problem att få igenom ett lån på hela köpesumman.

Nu amorterar vi rätt mycket på både hus- och billån, för att komma ner i belåningsgrad innan räntorna drar iväg igen.
Skapad: 2009-10-16 09:35:00

Hade sam problem, ville köpa hus men ingen kontant.

jag köpte mitt hus för tre mån.sen hade swed bank och kunde nte få lån utan kontant insats. Så flytade jag till LF fick lån, blev fårmanskund hos dem dvs gratis visa kort och gratis internet betal., när jag hade swedbank betalade jag både för visa kort och internet tjänst. Jag fick biligare försäkringar också hos LF.
Så min tips är gå till LF, du har inte liten inkomst tror att du fixar det och lycka till.
Skapad: 2009-10-16 09:10:00

Det kan ju vara så att det finns något som är intresserad av er hyresrätt som inbyte mot ett hus.... då kan någon värdera "värdet" på hyresrätten, som faktist kan vara värt något...
Skapad: 2009-10-14 18:45:00

Bäste Pia!

Men en månadinkomst på 60' ett lån på ca 1,2 milj. är inga problem. Er ekonomi lär inte rasa även om räntorna går upp till 10% (förutsatt att ni inte lever i sus & dus och bränner alla stålar på konsumtion varje månad).

Mitt bästa råd är dock att gå runt till flera banker och hör dig för, jag skulle bli förvånad om inte alla vill låna ut till er.

Fattar inte varför folk råder er till att vänta, har ni hittat ett drömhus till en låg peng är det bara att slå till (såvida det inte är ett rivningsobjekt).

Visst, att först spara ihop till en kontantinsats på 10-20% är förstås alltid mest förnuftigt, men man kan inte leva hela livet med hängslen & livrem i alla situationer, man måste följa sina känslor lite också...

Go for it, Pia!
Skapad: 2009-10-12 20:26:00

(halv)gratulerar! Erbjöd dom lån för lagfart och eventuell pantbrevsavgift också?

Hehe, ja kanske inte så konstigt att dom inte ville att du skulle vända till dig en annan bank :)
Skapad: 2009-10-12 20:25:00
Av: J.A

Vi slapp dubbla hyror nästan helt, 4 veckor mellan visning o tillträde dessutom!
3mån blev 2 mån eftersom lägenheten blev uthyrd relativt snabbt, de fick komma in lite tidgare och betalade en halv hyra, lånet börjar man betala i efterhand så det funkade kanon för oss.
Men som sagt, har man god relation till föräldrar/svärföräldrar som har utrymme i sina bolån eller är utan lån vill banken gärna ge dem ett "litet" lån till bra ränta för den delen man ev inte hunnit spara ihop till själv eller om man inte har lägenhet att sälja osv...

Lycka till med Länsförsäkringar, kom gärna med besked om hur det gick och vilken ränta ni fick.
Skapad: 2009-10-12 19:27:00
Av: pia

Så här är läget nu: Idag tog jag mod till mig och gick in till första bästa bank... det blev länsförsäkringar. jag blev väldigt väl mottagen. jag la fram mitt "case" och frågade hur de ställde sig. jag fick ett positivt svar, inget löfte än, men nästan... skulle fylla i en ansökan hemma ikväll och lämna in, hon skulle återkomma i snarast med ett svar. jag frågade om hon tyckte att vi även skulle fråga på någon mer bank och på den frågan svarade hon NEJ.
Angående dubbla hyror så måste "pessimisten ovan" överdriva lite för vi har en uppsägning på lägenheten som är tre månader och lite har man väl att säga till om när ett övertagande av ev hus ska ske.. eller.. Trådstartaren
Skapad: 2009-10-12 16:12:00

Bostadspriserna rasade för ett år sedan,nu är de åter uppe i rekordnivåer...i alla fall
i stor-Stockholm. Jag har själv just sålt och fick mycket mer än jag räknat med.
I Sverige har vi precis som påpekades i ett tidigare inlägg ett helt annat bet.ansvar
för låntagarna. Det gör att risken för en kollaps som den i USA knappast kan ske här.
Köper man bara en bostad i ett attraktivt område till ett vettigt pris (=inte låter sig dras med
i galna budgivningar i tron att räntan ska vara så här låg för evigt) och besiktar huset
ordentligt så man vet att det inte kommer några obehagliga överraskningar som kan
kosta massor att åtgärda så är det nog igen fara.
och bankerna låter inte folk låna mer än de klarar av (numera i alla fall, det var annorlunda innan "krisen" slog till)

Skapad: 2009-10-11 22:48:00
Av: J.A

Ett bra hus med bra läge är alltid en god investering.

Vi hade lite pengar till lagfart men tog ett lån inom familjen på 15% av köpeskillingen för att gå banken till viljes. Nu 2 år senare kommer vi värdera om huset efter lite renovering osv och flytta över det privata "topplånet" till vårt eget bolån men ändå behålla belåningsgraden på 85-90%, vi har självklart amorterat och betalt ränta (som bara varit något högre än vårt eget bolån.

En lösning som jag vet andra kört med också.

Visst är det bra att spara men hittar man sitt drömhus så är det ju svårt att vänta...
Skapad: 2009-10-11 19:22:00

Sögard: "Hundraprocentiga belåningsgrader var det som startade den här krisen, som bekant"

Ovanstående kanske är sant i USA, där 0 i kontantinsats trots låga inkomster var i princip kutym. Men där kan du också som låntagare kasta in nyckeln till kreditgivaren och så får kreditgivaren stå där med hela risken vid fallande bostadspriser. När Subprime bubblan brast så fick det efter ett tag så extrema konsekvenser på de finansiella systemen i USA och sedan hela världen att en global finansiell kris uppstod.

Men i Sverige har bostadsmarknaden klarat sig hyggligt så här långt. Även om belåningsgraden är hög så innebär inte det att bankerna står med risker de inte kan hantera om/när bostadspriserna vänder nedåt och räntan uppåt. Så länge som arbetslösheten håller sig på hyggliga nivåer så kommer vi ändå inte få se några större skaror svenskar få gå från hus och hem. Då lär räntorna först behöva krypa upp mot en permanent nivå på 7% och det kommer rimligtvis inte ske annat än som en räntetopp under ett år eller två i den normala räntecykeln.

Instämmer annars att det såklart är önskvärt att ha en litet sparkapital som räcker till dubbelt boende, flytt, lagfart/pantbrev, viss kapitalinsats samt buffert efter att flytten gått till eget boende. Men om trådskaparen, som i det här fallet, hittar sitt "drömhus" för ett relativt rimligt pris på drygt 1 miljon och samtidigt har två bra inkomster, då tycker jag det är lite för mycket att komma med pekpinne och säga att de inte alls kan köpa hus. Det går utmärkt att belåna sig "över nocken" om totala belåningen inte är jättehög i absoluta tal och inkomsterna är goda och säkra. Med en bra bankman, kortfristigt blancolån och en snabb amorteringsplan ser jag inte problemet utan önskar trådskaparen lycka till!

Skapad: 2009-10-11 17:32:00

Sögard:"Hundraprocentiga belåningsgrader var det som startade den här krisen, som bekant"

Nej, det tror jag inte är allmänt bekant. Snarare riksfyllda (och rabatterade) lån i samband med bristande betalförmåga skulle jag tro är anledningen. Belåningsgraden utgör ju endast en mindre del av risken, speciellt på så små lån detta handlar.

Ingenting kommer gå under som denna familj tvingas sälja sitt hus till 10-30% kapitalförlust. 10% kontantinsats gör åtminstone väldigt liten skillnad.

Kapitaltäckningsgraden kanske gjort en viss sekundär effekt på amerikanska banker eftersom det är banken som får ta förlusten om huset säljs med förlust där, till skillnad från sverige där man är personligt betalningsansvarig. Men att skylla hela bankkrisen på det är nog att gå alltför långt.

2009-10-11 16:40:00 har jag ju mycket lättare att hålla med, speciellt eftersom hans inlägg är snarlikt mitt från 2009-10-09 18:01:00.

/Magnus
Skapad: 2009-10-11 16:59:00

Till trådstartaren

Ett hus för dryga miljonen med säg 5% i genomsnittlig ränta kostar drygt 4000 kr/mån. Tillkommer gör driftskostnad om kanske 3000 kr (beroende på el/värme/sophämtning/fast skatt etc). Sammantaget blir detta klart billigare än er dyra hyresrätt.

Jag förstår att ni vill flytta och att ni kommer att sänka era bokostnader rejält, samtidigt sitter ni lite i en rävsax: ni behöver lite kontanter för att klara lagfart etc som påpekas i tidigare inlägg.

Rådet är att vänta lite så att ni har en buffert så att ni inte hamnar i en skuldfälla. Ni kanske kan låna till 100% men resten? Lycka till.
Skapad: 2009-10-11 16:40:00

Trådstartaren> Med all respekt för er situation så tar ni en rejält stor risk genom att köpa bostad utan några sparade medel. Varför man inte har några sparade medel kan givetvis ha sina rimliga förklaringar men alldeles oavsett så kräver ett eget ägande av en bostad en helt annan form av ekonomi än att bo i en hyresrätt.

För det första är det normala att man lägger in 10% i kontantinsats som minimum. Utöver detta så skall man också betala lagfart den kostar 825kr plus 1,5% av köpeskillingen dvs i ert fall knappa 20 000kr. Sedan tillkommer eventuellt pantbrevkostander beroende på hur mycket lån föregående ägare haft. Sedan är det givetvis klokt att ha kanske 50 000kr som någon form av minibuffert om det händer något i huset. Sedan när ni flyttar från en hyresrätt så får ni räkna med att ha dubbla boende kanske 2 månader (24 000kr då om ni har en hyra på 12kkr). Sedan kostnader som har med flytten och liknande. Ni kommer då hamna på en lånegrad som ligger högre än köpeskillingen och det är inget att rekomendera om man säger så. Dessutom så kommer ni får mycket dyra räntor...

Tyvärr är det inte så att det är någon mänsklig rättighet få låna pengar. Har man inga pengar så så är det banken som avgör om man får köpa bostad eller inte. Thats the game.

Så mitt råd är att börja spara, först sen titta på drömhuset.
Skapad: 2009-10-11 14:23:00

Tack för alla svar.Vi får väl se hur det går.Jag kan upplysa om att vi har en "ganska dyr hyresrätt, samt fött och fostrat fem barn, och som många andra mammor har jag då jobbat deltid. Det är faktiskt inget konstigt alls att vi inte har massa pengar på banken, tänkte mer att likväl som att lägga 12000 i månaden på hyra så att amortera på ett lån eller som snusförnuftig säger , hyra av banken.
Skapad: 2009-10-11 13:15:00
Av: Sögard

Jag försöker poängtera att om man inte sparar en krona trots goda ekonomiska förutsättningar kanske man behöver fundera lite grann på ett husköp, lära sig spara lite grann och sedan slå till.

Hundraprocentiga belåningsgrader var det som startade den här krisen, som bekant. Jag blir rädd när folk undrar varför de inte får låna 100 % och undrar om det verkligen kan vara så att andra husköpare verkligen har sparat pengar?
Skapad: 2009-10-11 10:05:00

Sögard: vad anser du att du tillför med din snusförnuftighet och ditt ordmärkande?

Lite gemytlig Jante-känsla?

Tror du deras drömhus fortfarande kommer vara till salu om ett år?

Tror du ett miljonlån kommer stjälpa deras ekonomi?

/Magnus
Skapad: 2009-10-10 10:33:00

Dessutom "köper" man ju egentligen inte ett hus om det är 100 % belånat - man hyr det. Av banken.
Skapad: 2009-10-10 10:32:00

"Nu undrar jag, hur gör alla andra husköpare, för inte är det väl så att alla har flera 100000 på banken ..."

Faktum är att det är precis det folk har. En hushållsinkomst på 60K brutto i hyresrätt och inte ens spara 5 000/mån är nästan oansvarigt. Oavsett om man ska köpa hus eller inte.

I Stockholm skramlar folk ihop det femdubbla för att kunna köpa lägenheter...

Å andra sidan, tar ni er i kragen och spar 10 000/mån så kan ni köpa det där huset inom ett år.
Skapad: 2009-10-09 22:46:00

Om det är så att banken inte går med på att bevilja topplån mellan 100-105% så kan ni alltid ta ett blancolån på 50-100 tusen. Om ni är medlemmar i fack eller andra organisationer så brukar det finnas bra villkor på sådana lån med inte alltför höga räntor. Med era goda inkomster borde ni kunna betala av ett sådant "extralån" på ett år och därefter börja spara till en rejäl buffert (det kostar att underhålla ett hus...!) alternativt amortera på bolånet. Lycka till!
Skapad: 2009-10-09 22:09:00

Prova SBAB de ger upp till 95%. Tror det är svår att komma under 5% i instats.
Skapad: 2009-10-09 21:45:00

Gå till någon av storbankerna så kanske det kan gå. Nischbankerna är nog svårare då de ofta kräver en insats, möjligen SBAB undantagen.

Men det banken kommer att fråga är varför ni inte lyckats spara ihop 100 000 kr på några år? Ni måste ju ha funderat ett tag på hus.......Har ni en hyresrätt med mycket hög hyra kanske det är en OK förklaring, men om inte så....
Skapad: 2009-10-09 18:01:00

Tja... Banken kanske inte behöver oroa sig jättemycket för belåningsgraden, speciellt med ett så billigt hus.

Men hur har ni tänkt finansiera lagfartsavgift, pantbrev, och sist men inte minst alla kostnader i samband med flytten?

Har ni bil?

Men det är säkert bara att försöka ta kontakt - kostar inget, och med så bra inkomster lär ju inte banken ha så mycket att förlora.

/Magnus