Bostadslån. Kan lånet dras tillbaka?

Skapad: 2018-08-15 20:38:38
Av: Ej inloggad

Jag och sambon är i full färd med att köpa en bostadsrätt. Har skrivit kontrakt blivit godkända av föreningen osv. När vi kollade på lägenheten så hade min sambo lånelöfte själv och han fixade allt med banken själv. Det bara blev så då han redan hade lånelöftet och vi behövde skynda på med affären. När han var på banken för att bestämma ränta fick han reda på att vi båda måste stå på lånet eftersom vi båda skrivit på kontraktet med lägenheten. Detta är alltså någon vecka efter banken godkänt lägenhetsköpet och lånet han ansökte om. Nu undrar jag lite hur det funkar då jag också skriver mig på lånet. Dock efter lånet tekniskt sett är godkänt. Kommer banken göra en omprövning? Kan de dra tillbaka lånet om min ekonomi inte ser ok ut enligt dem? Tillträde till lägenheten ska ske ganska snart så vore jävligt surt om de helt plötsligt ändrar sig eller liknande. Skuldebrev skulle skickas hem sades det så antar att efter det är påskrivet kan de inte dra tillbaka ngt men innan det är påskrivet, kan fortfarande något hända?
Tyckte bara situationen var lite konstig när de godkänt min sambo och först efter det så säger de att båda ska stå på lånet. Måste de inte kolla upp och godkänna oss båda då tänker jag.
Skapad: 2020-03-23 11:01:08

Hej, fick en fråga av en släkting förra veckan saom undrade om banken kan säga upp avtalet om man bli arbetslös eller får mindre lön. Mitt svar är att banken har inte sådan detaljkoll på just dig efter att bolånet blivit beviljat. Sköter man sina betalningar så kommer banken aldrig säga upp något bolån. Tänkte bara att jag delar den frågan då liknande frågor kommit upp här innan. /Ove
Skapad: 2018-08-16 09:08:26

Hej, ett lånelöfte är inte bindande. Påskrivet Skuldebrev är bindande.

Om båda står på kontraktet bör båda stå på lånet, låter rimligt.

Ofta blir två låntagare starkare än en ensam. Risken minskar för banken och två inkomster istället för en. Har du bet anmärkningar kan det dock försvaga er gemensamma kreditprofil.